مقالات مقالات .

مقالات

لوله گالوانیزه چیست؟


لوله های گالوانیزه در هر دو نوع درزدار و بدون درز تولید می شوند، اما بیشترین تولید این نوع لوله به صورت درزدار می باشد. این لوله ها هم برای انتقال گاز و آب آشامیدنی کاربرد دارند و هم می توان از آن ها برای سایر کاربردها از قبیل لوله های داربست بندی و مقاطع توخالی ساختمانی استفاده کرد. در ادامه با انواع لوله گالوانیزه بیشتر آشنا خواهیم شد.

تاریخچه گالوانیزه کردن فولاد
گالوانیزه کردن بیش از صد سال است که برای محافظت از آهن و فولاد در برابر زنگ زدگی استفاده می شود. در آن زمان فولاد گالوانیزه شده در مکان های مختلفی و به منظور محافظت از سیم سیمی (برای کابل های تعلیق در پل بروکلین) و حتی برای ناودانی ها در خانه ها استفاده می شد.

انواع لوله گالوانیزه
لوله های گالوانیزه با توجه به شکل ظاهری و کاربردشان انواع گوناگونی دارند و می توان آن ها را از جنبه های گوناگون مانند روش تولید، روش پوشش دهی، جنس لوله و … به صورت زیر تقسیم بندی کرد.
۱- انواع لوله گالوانیزه از نظر جنس لوله
تمامی لوله های گالوانیزه از جنس فولاد یا همان آهن هستند که بر روی آن ها پوششی از فلز روی کشیده شده است.

۲- انواع لوله گالوانیزه از نظر روش تولید
لوله های گالوانیزه به دو روش قابل تولید هستند:

تولید لوله از ورق (لوله درزدار)
تولید لوله به صورت بدون درز
تولید لوله از ورق (لوله گالوانیزه درزدار)

این روش تولید لوله گالوانیزه با استفاده از دو نوع ورق امکان پذیر است: ۱- تولید از ورق گالوانیزه ۲- تولید از ورق فولادی و سپس گالوانیزه کردن لوله

در روش اول، ورق گالوانیزه وارد خط تولید لوله شده و با استفاده از آن لوله گالوانیزه تولید می گردد. این مدل لوله گالوانیزه از جمله لوله های برق به شمار می رود و کاربرد سازه ای ندارد.

در روش دوم از ورق فولادی برای تولید لوله استفاده می شود و پس از تولید لوله فولادی آن را گالوانیزه می کنند (پوشش فلز روی به آن اضافه می کنند).

پرکاربردترین و همچنین بیشترین تولید لوله های گالوانیزه از روش دوم، یعنی تبدیل ورق فولادی به لوله و سپس گالوانیزه کردن آن انجام می شود. لوله تولید شده به این روش ارزان تر می باشد.

تولید لوله گالوانیزه به صورت بدون درز
در این روش از لوله بدون درز یا همان لوله مانیسمان برای گالوانیزه کردن استفاده می شود. لوله مانیسمان مستقیما از شمش فولادی تولید شده است، به همین دلیل در آن هیچگونه درزی وجود ندارد. با استفاده از لوله مانیسمان می توان لوله گالوانیزه بدون درز تولید کرد.
۳- انواع لوله گالوانیزه از نظر روش گالوانیزه کردن
پوشش گالوانیزه که روی لوله ایجاد می شود به دو روش گرم و سرد انجام می گیرد. در واقع اینگونه می توان گفت که آبکاری لوله با فلز روی به دو روش آبکاری گرم و آبکاری گرم تقسیم می شود.

لوله گالوانیزه گرم
لوله گالوانیزه گرم به این شکل تولید می شود که لوله فولادی در استخری از فلز روی مذاب فرو برده می شود تا تمام سطح داخلی و خارجی آن با فلز روی پوشیده شود. لوله گالوانیزه گرم نسبت به گالوانیزه سرد دوام و کاربرد بیشتری دارد.

لوله گالوانیزه سرد
برای ایجاد پوشش گالوانیزه به روش سرد، با استفاده از الکترولیز نمک های روی، لوله فولادی به گالوانیزه تبدیل می گردد. در واقع گالوانیزه سرد شامل فرآیند الکترولیز محلول نمک روی است. با این کار، پیوند میان اتم های سطح لوله شکسته شده و اتم های فلز روی با اتم های فولاد پیوند برقرار می کنند. در نتیحه پوششی از فلز روی با عمق نسبتا کم در سطح لوله فولادی ایجاد می شود.

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد
تفاوت لوله های گالوانیزه تولید شده به روش گرو و روش سرد تفاوت هایی از نظر ضخامت و کیفیت پوشش، طول عمر، قیمت و … دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

ضخامت پوشش روی در لوله گالوانیزه گرم بیشتر از لوله گالوانیزه سرد است.
کیفیت پوشش لوله گالوانیزه گرم بیشتر از سرد است (به دلیل ضخامت بیشتر پوشش و دوام بیشتر آن).
فرآیند پوشش دهی به روش گرم راحت تر از روش سرد است.
طول عمر لوله گالوانیزه گرم بیشتر از نوع سرد می باشد.
رنگ لوله های گالوانیزه سرد در نور خورشید معمولا مشابه رنگ زرد مایل به سبز یا آبی مایل به سفید است، اما رنگ لوله گالوانیزه گرم نقره ای – سفید دیده می شود.
قیمت لوله گالوانیزه گرم بیشتر از سرد است.
لوله گالوانیزه سرد از جنبه حفاظت از محیط زیست مناسب تر است، زیرا فرآیند گالوانیزه سرد تبخیر حلال‌های آلی را کاهش می‌دهد.
پوشش گالوانیزه سرد یکدست تر و هموار تر از گالوانیزه گرم است.
https://ahanmelal.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۵:۰۸ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)