مقالات مقالات .

مقالات

انواع دستگاه های بلوک زنی

مدل‌های ثابت در حالت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و نوع تخم گذار نیز در حالت دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید و عرضه می‌شوند.

 


دستگاه بلوک زن دستی تخم گذار

این دستگاه‌ها قدیمی‌ترین نوع دستگاه‌های بلوک‌ زنی محسوب می‌شوند. علت نام‌گذاری آن‌ها این است که پس از تولید یک ردیف بلوک، آن در پایین گذاشته و سپس دستگاه به سمت جلو حرکت کرده و ردیف بعدی بلوک‌های سیمانی را تولید می‌کند. این نوع دستگاه‌ها بلوک‌های سیمانی دیواری و سقفی را می‌توانند تولید کنند و قابلیت تولید کفپوش‌های سقفی و جداول را ندارند.

 


دستگاه‌های بلوک‌ زنی دستی شامل یک موتور الکتریکی و ویبره برای فشرده سازی ملات هستند و در برخی از مدل‌ها حرکت رو به جلو و عقب دستگاه بلوک زنی، می‌تواند توسط موتور الکتریکی و گیربکس انجام شود. در این نوع دستگاه‌ها کارهایی نظیر پر کردن و حرکت قالب بایستی توسط اپراتور صورت گیرد. دستگاه‌های بلوک‌ زنی دستی از قالب تک حفره تا شش قالبه ساخته می‌شوند که البته مدل چهار قالبه به خاطر وزن و تعداد مناسب، راندمان بالاتری دارد و رایج‌تر است. بلوک‌های سیمانی که از طریق دستگاه بلوک زنی متحرک دستی تولید می‌شوند، معمولاً ابعاد مشخصی دارند که برخی از این ابعاد رایج، عبارتند از:

 


بلوک سیمانی ۴۰×۲۰×۱۰

 بلوک سیمانی ۵۰×۲۰×۱۵

بلوک سیمانی ۴۰×۲۰× ۲۰

 بلوک سیمانی ۴۰×۲۰×۷

البته امکان تغییر اندازه‌ها وجود دارد و این ابعاد با توجه به نیاز و درخواست مشتری قابل تغییر است. به‌طور کلی این دستگاه‌ها با هزینه‌ی کم و راه‌اندازی آسان و بدون نیاز به برق سه فاز، گزینه‌ی مناسبی برای شروع کار تولید بلوک سیمانی محسوب می‌شوند؛ البته داشتن دستگاه‌های تخم‌گذار دستی برای کارخانه‌های مجهز به دستگاه‌های بلوک زنی اتوماتیک نیز جهت استفاده در مواقعی که دستگاه‌های اصلی در حال تعمیر هستند، توصیه می‌شود.

 


تفاوت اسکلت فلزی و بتنی، تعیین کننده است که با توجه به شرایط محیطی، کدام یک بهترین گزینه خواهد بود.

 


دستگاه بلوک زنی نیمه اتوماتیک

مکانیزم و طرز کار این دستگاه‌های بلوک زنی تا حد زیادی شبیه به دستگاه دستی است. تنها تفاوت‌شان این است که بلوک‌هایی که از طریق دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک ساخته می‌شوند ابعاد بسیار دقیق‌تر و ظاهر مرتب‌تری دارند. همچنین در این دستگاه‌های بلوک زنی نیمه اتوماتیک، عملیات ویبره برقی بوده و پرس نیز هیدرولیکی انجام می‌گیرد.

 


دستگاه‌های بلوک زنی نیمه اتوماتیک اعم از ثابت و تخم گذار، در قیاس با نوع دستی، ظرفیت تولید بالاتری دارند و همان‌طور که اشاره کردیم، بلوک‌های سیمانی تولید شده در این دستگاه‌ها لبه‌های مرتب‌تر و صاف‌تری دارند و به این ترتیب برای چینش نیز مناسب‌تر هستند. از نظر قیمت نیز دستگاه‌های بلوک زنی نیمه اتوماتیک همان‌طور که مورد انتظار است، از نوع دستی گران‌تر هستند.

 


قالب‌های این نوع دستگاه‌ها نیز همانند نوع دستی در ابعاد مختلف وجود دارند؛ اما تفاوت دیگر این دستگاه‌ها در تعداد بیشتر قالب‌های دستگاه است؛ به‌طوری‌که دستگاه‌های بلوک زنی نیمه اتوماتیک ۶،۸،۱۰ و ۱۱ قالب نیز داریم.

 


دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک

دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک هم به‌صورت ثابت و هم تخم‌گذار وجود دارد. قیمت دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک تخم گذار به نسبت دستگاه اتوماتیک ثابت پایین‌تر است اما در مقایسه با دستگاه‌های نیمه اتوماتیک قیمت بالاتری دارند. ظرفیت تولید دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک ثابت به این خاطر که به حرکت دستگاه نیازی نیست، بالاتر از ظرفیت دستگاه تخم‌گذار است؛ همچنین این دستگاه‌ها چند کاره بوده و علاوه بر بلوک سیمانی دیوار، توانایی تولید کفپوش سیمانی، جدول و محصولات دیگر سیمانی را نیز دارند.

 


فرق عمده‌ی در دستگاه‌های بلوک زنی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در این است که در دستگاه‌های نیمه اتوماتیک، سیلوی ذخیره ملات و سیستم ملات کش حذف شده و عمل شارژ ملات در قالب، باید به صورت دستی و توسط اپراتور صورت گیرد.

 


فرآیند ساخت بلوک در این مدل دستگاه‌ها به صورت کاملا اتوماتیک انجام می‌شود و اپراتور دخالتی در طی مراحل ساخت ندارد. در نوع تخم گذار دستگاه‌های اتوماتیک، دستگاه با کمک چرخ‌ها و فرمان هیدرولیک حرکت می‌کند و بلوک‌های ساخته شده از قالب خارج شده و روی زمین قرار داده می‌شوند. اما در نوع ثابت، پس از تولید بلوک، بر روی پالت‌های چوبی یا فلزی مخصوص قرار می‌گیرند و به وسیله‌ی نوار نقاله به آسانسوری که در انتهای دستگاه قرار دارد انتقال می‌یابند و پس از تکمیل آسانسور، از طریق لیفتراک به سالن خشک کن منتقل می‌شوند. دستگاه‌های بلوک زنی تمام اتوماتیک بیشترین میزان سرمایه گذاری را نیازمند هستند، اما در عوض بالاترین تکنولوژی و بیشترین تیراژ تولید را فراهم می‌کنند.اجزای دستگاه های بلوک زنی:

دستگاه های بلوک زنی انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها با دخالت نیروی انسانی کار می کنند و بعضی دیگر به صورت کاملا اتوماتیک، قابلیت تولید بلوک سبک را دارند. با این حال، به صورت کلی اجزای مشترکی در ساخت آن ها بکار رفته است که شامل موارد زیر است:

 


ویبره دستگاه

شاسی دستگاه

موتور ویبره

سمباده

پمپ و موتور

گیربکس حرکت و موتور

نحوه کار دستگاه های بلوک زنی به چه صورت است؟

شیوه کار به این شکل است که در ابتدا مصالح و مواد مورد نیاز برای تولید بلوک سبک از جمله سیمان، ماسه، شن و … که با آب ترکیب شده اند را درون سینی تعبیه شده در دستگاه می‌ریزند. بعد از مدتی که مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند به وسیله ابزاری به نام شنکش، مواد را درون قالب می ریزند تا جایی که فضاهای خالی موجود تماما پر شود.

 


سپس به وسیله ویبراتور تعبیه شده بر روی دستگاه، این مواد به لرزه در می آیند تا هیچ روزنه و محفظه خالی بین آن ها باقی نماند. در مرحله بعدی، بخش سمبه دستگاه پایین آورده می شود تا مواد به خوبی متراکم شوند. در این مرحله قالب های آماده شده جای خود را به قالب های دیگر می دهند و به مکانی جهت خشک شدن منتقل می شوند.

 


پ‌ن:

 


بتن پلیمری از دیگر انواع بتن هاست که دارای ویژگی های بی شماری در زمینه ساخت و ساز ساختمان است. درباره آن بیشتر بخوانید!

 


مزایای استفاده از دستگاه در سیستم بلوک زنی

بلوک های تولید شده توسط دستگاه های بلوک زنی قادر هستند تا فشار بالایی را تحمل کنند.

روند تولید بلوک سرعت پیدا می کند به همین دلیل باعث سرعت بخشیدن به روند ساخت و ساز ساختمان نیز خواهد شد.

 

استفاده از دستگاه، کیفیت کار را بالا می برد و بلوک هایی با ابعاد و اندازه دقیقا با ظاهری متناسب و یکدست تولید می کند.

https://taksaman.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۱۱:۳۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)